سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شبهه در زندگی و فرزندان امام زمان (عج)

زندگانی امام عصر (عج)

زن و فرزند حضرت مهدى‏علیه السلام‏

از مجموع روایات سه احتمال درباره زن و فرزندان حضرت مهدى‏علیه السلام به دست مى‏آید:

 1. اساساً حضرت مهدى‏علیه السلام ازدواج نکرده است.

 2. ازدواج انجام گرفته، ولى اولاد ندارد.

 3. ازدواج کرده و داراى فرزندانى نیز هست.

 لازمه احتمال اوّل این است که امام معصوم‏علیه السلام، یکى‏ازسنّت‏هاى مهم‏اسلامى را ترک کرده باشد واین با شأن امام سازگار نیست. اما از طرفى چون مسأله غیبت مهم‏تراست وازدواج مهم؛ ازاین‏رو ترک ازدواج - با توجه به آن امر مهم‏تر - اشکالى ایجاد نمى‏کند و گاهى براى مصلحت‏بالاتر، لازم‏وواجب‏نیز هست.

 براى تأیید این قول مى‏توان موارد ذیل را بیان کرد:

 1. روایاتى‏حضرت خضررا به‏عنوان کسى معرفى کرده که وحشت تنهایى حضرت مهدى‏علیه السلام را در دوران غیبت برطرف مى‏سازد و درحالى‏که آنحضرت زن و فرزند داشت، نیازى به او نبود.

 امام‏رضاعلیه السلام فرمود:

«خضرعلیه السلام از آب حیات نوشید و او زنده است... خداوند به واسطه او تنهایى قائم ما را در دوران غیبتش به انس تبدیل کند و غربت و تنهایى‏اش را با وصلت او مرتفع سازد».

 2. در روایات فراوانى از آن حضرت با القاب فرید (تک) و وحید(تنها) یاد شده است و این با زن و فرزند داشتن منافات دارد.

 3. دسته‏اى از روایات، ملازمان حضرتش را در دوران غیبت تنها سى تن از یاران خاصّ آن حضرت ذکر کره است.

امام صادق‏علیه السلام دراین باره‏فرمود:

«لابُدَّ لِصاحِبِ هَذَا الاَمْرِ مِنْ غَیْبَةٍ وَلابُدَّ لَهُ فى غَیبَتِهِ مِنْ عُزلَةٍ و نِعمَ المَنزِلُ طَیْبَةُ وَ ما بِثَلاثِینَ مِنْ وَحْشَةٍ» ؛

 اما احتمال دوم (پذیرش اصل ازدواج بدون داشتن اولاد) جمع مى‏کند بین انجام سنّت اسلامى و عدم انتشار مکان و موقعیت آن حضرت. اما این اشکال هست که اگر قرار باشد، آن حضرت شخصى را به عنوان همسر برگزیند، یا باید بگوییم که عمر او نیز مانند عمر حضرت طولانى است - که بر این امر دلیلى نداریم - یا اینکه بگوییم مدتى با آن حضرت زندگى کرده و از دنیا رفته است. در این صورت، حضرت به سنّت ازدواج عمل کرده و پس از آن، تنها و بدون زن و فرزند زندگى را ادامه مى‏دهد.

 احتمال سوم آن است که آن حضرت ازدواج کرده و داراى اولاد نیز هست و آنان نیز فرزندانى دارند و...

 این مسأله، افزون بر اینکه دلیل محکمى ندارد، با این اشکال اساسى روبه‏رو است که این همه اولاد و اعقاب، بالاخره روزى در جست و جوى اصل خویش بر مى‏آیند و همین کنجکاوى و جست و جو، مشکل ساز است و با فلسفه غیبت حضرت مهدى‏علیه السلام نمى‏سازد.

 برخى خواسته‏اند با تمسک به داستان «جزیره خضراء»، بگویند که امام عصرعلیه السلام فرزندانى دارد و بر آن جزیره، زیر نظر وى، جامعه نمونه و تمام عیار اسلامى را تشکیل داده‏اند! لکن با بررسى‏هاى گسترده‏اى که انجام گرفته، جزیره خضراء، افسانه‏اى بیش نیست و هیچ واقعیت ندارد. (جزیره خضراء)

 علامه مجلسى‏رحمه الله این داستان را جداگانه در نوادر بحارالانوار نقل کرده، مى‏نویسد: «چون در کتاب‏هاى معتبر بر آن دست نیافتم، آن را در فصلى جداگانه آوردم».

 شیخ آقا بزرگ تهرانى این داستان را داستانى تخیلى شمرده است.

 افزون بر این، داستان به گونه‏اى است که نمى‏توان آن را پذیرفت! تناقضات فراوان، سخنان بى‏اساس و... از اشکالات اساسى آن است و در سلسله سند آن، افراد ناشناخته‏اى وجود دارد که نمى‏توان بر آن اعتماد کرد، بنابراین، از این راه نمى‏توان زن و اولادى براى حضرت مهدى‏علیه السلام ثابت نمود.